Asiakastuntemus
Rahanpesu on rikollista toimintaa. Varojen alkuperä naamioidaan rahanpesussa kunnialliseksi erilaisten rahansiirtojen kautta. Pankkina meidän tulee aina arvioida myös rahanpesuriskit. Siksi tarvitsemme tietoja sinusta ja liiketoiminnastasi, kun tarjoamme sinulle palveluitamme. Me myös seuraamme rahansiirtojasi jatkuvasti. On myös tapauksia, joissa tilejä on perustettu terrorismin rahoittamiseen liittyvien varojen keräämiseen.
Pankkina velvollisuutemme on varmistaa, että palveluitamme ei käytetä yllä mainittuihin tarkoituksiin. Pyrimme myös estämään terrorismin rahoittamisen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Siksi tarkistamme henkilötietosi ja kysymme tarkentavia kysymyksiä tilinavauksen ja tilisiirtojen yhteydessä. Jos emme saa asianmukaisia vastauksia, velvollisuutemme on kieltäytyä palvelun suorittamisesta.
Mikä on asiakastuntemus?
Pankilla on oltava riittävät tiedot asiakkaidensa taloudellisesta toiminnasta, sen laajuudesta sekä perusteista pankin palveluiden käyttämiselle. Tiedot on pidettävä ajan tasalla myös asiakassuhteen aikana.
Miksi esitämme sinulle kysymyksiä?
Kaikilla pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tuntea ja tunnistaa asiakkaansa. On meidän vastuulla arvioida käytetäänkö tuotteitamme tai palveluitamme rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen. Tämän takia meillä on korkeat vaatimukset asiakkaiden tuntemukselle.
Joskus asiakkuutesi aikana, sinulle esitetään asiakastuntemuskysymyksiä. Kaikki vastaukset ovat pankkisalaisuuden alaisia tietoja. Joissain tapauksissa esitämme lisäkysymyksiä tai pyydämme asiakirjoja, jotka tukevat antamiasi tietoja.